Og der sprakk jeg…

I 2017 var planen faktisk at jeg ikke skulle så noen ting som helst. Men ærlig talt! Er man hekta på hage, så må man være sprø om man tror at det går an å “slutte å så”. For når januar har passert og man nærmer seg halvveis ut i februar, da er det som om man er i ferd med å gå ut av sitt eget skinn. Så jeg har kapitulert, og gitt meg hen for lysten til å dyrke og lengsel etter vår og sommer…

I helgen ble det å finne frem alt jeg trengte for å starte det som jeg ikke skulle. Og i min iver etter å komme i gang, noterte jeg meg at Jarle bare smilte. Noe sier meg at han bare har gått å ventet på at kona skulle sprekke. Og det gjorde jeg altså i helgen…

Men det jeg HAR klar å gjøre, det er å begrense meg.

Nye potter hadde jeg kjøpt, men så kom jeg på at det egentlig var mer fornuftig å hente inn de brukte pottene fra i fjor. Så da bar det ut i plantebua, og hentet pottene som ble vasket og skylt…

Å kjenne jorden mellom fingrene var herlig…

Pottene ble fylt med en blanding av jord og permalite…


(Perlite er det hvite du ser i jorden. Det er et produkt som blandes i jorden for å gi luft og struktur. Perlite brukes til såing, stiklinger og alle typer planter som trenger en luftigere jord. Perlite er helt sterilt og inneholder ingen næringsstoffer)

Så var det nesten klart til å så. Bare å vanne litt først…


Under pottene har jeg lagt et underlag som gjør at plantene kan suge vann nedenifra. Da unngår jeg forhåpentligvis at jorden, og de ventende stilkene blir angrepet av sopp og råte på grunn av fuktighet.

Så har jeg sådd, og frøene ble dekket med Vermiculite…


(Vermiculite holder på fuktigheten i frøpotten, slik at frøene ikke tørker ut, og er bra for å hindre rothalsråte, som gjør at småplantene klapper sammen. Vermiculite er helt sterilt og inneholder ingen næringsstoffer)

Og resultatet av helgens utskeielser ble som følger:
Tre slag med tomater: Chocolate cherry, Bitonto og Marmelade.
To slag med slange-agurk: Tanja og Kinesisk slange.
Av grønnsaker ble det sådd løk og purre.
Av urter ble det sådd bladpersille, oregano og timian.
Og selvfølgelig ble den noen blomster da…
Det ble rød solsikke, kattost, pyntekorg (kosmos) og Mystic Merlin.

Så nå står de der da… På badet…

Tildekket med plastlokk og plastfolie.

Og til mannens store fortvilelse! På gjestetoalettet …

Her har jeg et prøveprosjekt… Jeg har sådd frø av urter direkte i krukkene. Jeg har gjødslet jord i bunnen og såjord på toppen (såjord for at de små spirene ikke skal brenne røttene sine, og næring i jorden under når røttene kommer seg nedover).

Så nå er det bare å passe på så det ikke tørker ut. For det er VIKTIG dere. Tørker frøene før spiring, så kommer det ingen planter. Da dør de. Og det er ikke noe gøy. Nei nå går jeg hver eneste dag og titter til de, for å se om det plutselig dukker opp noe liv…

Det er SÅ spennende! Klarer nesten ikke å vente… 🙂

#hage #dyrkdinegenmat #frø #venterpåvåren #så #urter #grønnsaker #blomster

 

6 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja det blir spennende å se. Bare å vente til de spirer nå, så flytter de inn på barselavdelingen (lysthuset), der det er satt inn ekstra lys, og temperaturen er på rundt 15° Har trua på de i år. Har nemlig ikke sådd for mange, så det blir lite prikling. Og da har jeg forhåpentlig vis litt mer kontroll 🙂

    2. det blir liv laga ) min søster hadde en slik inntil en vegg og vegg og tak var plastikk,det ble rikelig med grønnsaker av det ) lykke til,vi kan vel få en titt på den etterhvert )

    3. Tidligere har jeg hatt agurk i lysthuset og tomater i solveggen. Det har ikke fungert så veldig bra, men noe har det blitt. Nå har jeg bestemt meg for å lage et “mini-drivhus” inntil veggen ved grønnsakshagen. Så får vi se om det blir liv laga. 🙂

    4. når jeg sår frø bruker jeg å dusje frøa daglig med en sprayflaske vann.
      Hvor har du tomat og agurk om sommeren uten drivhus da ) men dette blir spennende,jeg er klar også men i februar blir det mest tomat og paprika

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg