Beskjæring av epletrær

Ååjj… Hva er det jeg driver på med nå, lurer jeg…
Vi har to epletrær på gården, som virkelig trenger en runde med beskjæring.

Men jeg har jo aldri beskåret epletrær før! Så da sier jeg som Pippi… Det kan jeg sikkert klare…

I et strålende vårvær, med kroppen proppet full av hagehormoner, bevæpnet med en liten sag, hagesaks og en gardintrapp, gikk jeg til verks…


Dette epletreet tror jeg at aldri vært beskåret tidligere.
Det gir masse frukt, med eplene er små. Så nå håper jeg at en liten beskjæring vil gjøre at avlingen skal bli noe bedre. Ikke nødvendigvis i antall, men i kvalitet.

Det andre treet som også skulle til pers, er et podet tre, som bærer tre forskjellige eple-slag…


Det har heller ikke vært beskåret, i hvert fall ikke av mennesker. Men rådyrene derimot, gjorde nesten kort prosess med treet da det var nyplantet. Og derfor er det nesten blitt en eplebusk, i stedet for et epletre.

Godt i gang med det store treet…


Tre kraftige greiner ble sagen bort. Og mange, mange oppadgående, og kryssende grener, måtte se seg tapt av sagen.
Alle klipt over skudd som gikk utover. For det har jeg lært på Youtube… 🙂

Her er treet nesten klart ferdig beskåret for i år…


Siden jeg ikke er noen form for gartner, men hadde ønske om å gjøre dette selv, har jeg sett mange videoer på Youtube om beskjæring av epletrær. Og det de sier er at man ikke må ta for mye på en gang, men heller fordele beskjæringen over to eller tre år. Så da gjør jeg vel det da… 🙂

Det lille treet fikk en mindre beskjæring…


Men etter bildet ble tatt, var jeg blitt vågal… Så da tok jeg et tak til på de lange greinene.

Så da gjenstår det å se…
Om noen måneder kommer blomstringen… Forhåpentligvis! Og så blir det spennende å se om det blir noen epler i år. Og selvfølgelig… Blir de store og kraftige?
Jeg tror det. Jeg tror faktisk det blir slike store, røde og skinnende “Snøvit-epler”…
Det er i hvert fall lov å leve i håpet…

Om det er noen som kan dette der ute, setter jeg stor pris på evnt. tilbakemeldinger. På godt og vondt… 🙂

#hage #epletre #beskjæringavepletre #vårsyssel #trädgård

 

4 kommentarer
    1. natheless: Å takk for det… 🙂 Skal si det var ei som ble lang i maska når ho sto opp å så all snøen i dag! Uff og uff! Men nå er den heldigvis snart borte igjen. 🙂
      Jeg har en del andre grener inne for driving. Men de kappet ligger i skogen her, og de kommer selv om jeg venter litt. Så det blir noen kvister av eple snart også. 🙂
      Fin kveld til deg.
      Line

    2. Kan ingenting med det, men jeg håper da virkelig at du tok med deg en diger haug med avklipte greiner inn???? Gjett om de blir fine med bittesmå blomster på da! Håper du får en fin eplehøst i år! Ha en vakker dag i snøen!

    3. fruensvilje: Takk for innspill. 🙂
      Men overalt hvor jeg har lest, skal epletrær beskjæres i februar/mars. Mens plomme og moreller skal beskjæres på høsten. Så våre morell- og plommetrær tar jeg til høsten. Så får vi se hvordan det går… :-))

    4. vi har også snakket om beskjæring av epletre,det skal helst gjørast sein høst men kan også gjørast tidlig vår,jeg har lært att greiner som står rett opp,skal bort,greinene som peker utover gir mest frukt ,vi har 2 små epletrær og det er masse tynne greiner som står rett opp så noen må bort,krysser fingrane for att dere får fin frukt no,vi har heller ikke erfaring så vi må bare prøve oss fram ,og våre små trær er mye mindre en dine da

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg