Velkommen til Huset på landet

Velkommen til “Huset på landet”. Gården som har vært i vår familie siden slutten på 1800 tallet.

Det er ganske rart å se hvordan gården nå ser ut, i forhold til den gang.
Det var mine oldeforeldre som kjøpte gården, og bodde her med sine fire barn. To av sønnene giftet seg og flyttet, mens de to andre, en sønn og en datter, ble boende på gården til de døde på 1990 tallet. 

Ganske mye har forandret seg siden den gang…

På 1980 tallet så gården slik ut…

I 1995 overtok mine foreldre gården.
De hadde tidligere måttet rive den gamle låven, siden halvparten av den allerede hadde falt i sammen. De gamle som bodde her, klarte dessverre ikke å holde den ved like.
Huset sto heller ikke til å redde. Av valget mellom å restaurere et gammelt og dårlig vedlikeholdt hus, kontra å bygge nytt, så ble resultatet å bygge nytt.

I 1996 skadet min pappa seg i en ulykke, og da kom tiden for meg til å gjøre et valg. Det er jo slik i Norge, at om man har en gård i familien, gjelder odelsloven. Og siden jeg var det første barnet mine foreldre fikk, ble jeg faktisk født til å velge først. Derfor var det jeg som fikk muligheten til å overta gården. Og den muligheten ønsket jeg å benytte meg av.

Så i år 2000 bygde vi en kårbolig og overtok driften på gården.
Og slik ser det ut på gården i dag…

SONY DSC

Og for deg som har fulgt med på “Huset på landet” så kjenner du kanskje igjen huset vårt som ligger oppe i skråningen.

Før vi bygde huset vårt var det bare tett skog der, men etter noen hundre eller tusen timer med haging, så begynner det nå å nærme seg den hagen jeg ønsker meg. “Men det er lang vei dit, sa gutten å pekte på månen…”

Med ønske om en fin-fin kveld…

#gården #husetpålandet #førognå

 

5 kommentarer
    1. Så artig å se bildene. Ja, det forandrer seg med årene, det skal være visst. Vakkert har det blitt igjen i din tid! Morsomt at du har bilder av det. Jeg er fra gård selv, men er ingen odelsjente. Min bestefar kjøpte den gården, og idag er det tredje generasjon som bor der. Alltid artig å se på bilder fra tidligere år. Kos deg i vårluften, i morgen kommer nok sola! 🙂

    2. veldig koselig å få se et tilbakeblikk ) her har det skjedd store forvandlinger ja )
      Det er slik på gården vi bor på også,det starta med en liten tømmerstue som siden har blitt bygget på )) leiligheten vår er den elsdte delen i huset her )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg