DIY – Pergola

Hei.

 

Da er tiden kommet til slutten av prosjektet. Og det er dette som er prikken over ièn. Der villnisset en gang var, skulle det nå bli et fint hagemiljø.

Vi skal vi lage pergola!

Det var bare å sette i gang.
Dette her er Jarle sitt prosjekt. Han hadde alt klart i hode, og jeg visste lite om hvordan dette kom til å bli når det ble ferdig. Egentlig ganske frustrerende, men det blir alltid bra det han gjør, så han hadde min fulle tillitt.

Selv om det ikke er anbefalt, velger vi å grunne materialene før vi setter de opp. Derfor lager vi ferdig delene så langt det lar seg gjøre.
2″5″ skulle brukes til dragere, og de skal få den samme profilen som hjørneknektene.

Jarle tegner og kapper. Totalt 6 stk skal det bli.

Jeg er maleansvarlig og med fin musikk på radioen koser jeg meg med det.

Mens Jarle driver med tilpasninger…

Her har jeg detti av for lengst…
Jeg skjønte overhode ikke hva han drev med. Men han forklarte at han måtte felle inn i stolpen, slik at hjørneklossen skulle treffe både stolpen og drageren…

Okei… Det hørtes fornuftig ut (men jeg skjønte fremdeles ikke noe av det).

Når alt vi kunne lage på forhånd var klart, var tiden inne til å sette dette i sammen.
Det første vi gjorde var å måle ut hvor søylene skal stå. Deretter settes jordspyd i bakken.

 

Så settes stenderene opp…

Deretter ble den første drageren (en 2″4″) skrudd fast i veggen, og i stolpen.
Hjørneklossen ble satt på og hjelper til med å holde ting på plass…

Det samme gjøres på andre siden…

For at ikke hjørneklossene skal sprekke, bores det hull der skruene skal stå…

Så skrudde vi fast lekter som støtte, før vi løftet på plass drageren foran.
Den har fått samme endeavslutning som utstikkene på garasjen.

 

Det neste som skal gjøres nå var å måle og kappe dragerene på toppen.
De skal også kappes for å “tres” på forkantdrageren (hmmm… forkantdrageren? er det et ord? Jeg mener i hvert fall den planken som ligger foran)

En og en ble målt og tilpasset, og satt på plass. En etter en…

Og det var så langt.
Planen videre er at vi skal ha drueplanter som skal vokse opp og drueklaser skal henge ned fra taket.
Men da må de ha noe å klatre i…

 

Klatrestativet blir satt i søylespyd, og festet i toppen.
Og en hjørnekloss til avstiving og pynt…

 

 

 

Og litt finjustering med malingsrulla…

Det var pergolaen, og nå skal det plantes drueplante på hver side, og en i midten.
Den i midten måtte også få noe å klatre i. Der falt valget på armeringsmatte.
For å gjøre den litt utenom, ble den kuttet som en slags trekant.

På bakken i pergolane valgte vi tre 70×70 cm betongheller og grus i mellom.
Disse hellene var så tunge at han John Deere måtte løfte de opp…

Det ble målt opp, og hellene lagt sentrert i pergolaen.
Og drueplantene plantet og armeringsmatten skrudd opp.

Så var det å fylle på med mer grus, og så litt finraking.

 

Og så var prosjektet ferdig!

 

 

Og bare for å vise hvordan det så ut da vi startet…

5 kommentarer
    1. Takk for inspirasjon! Så fint at du beskriver så detaljert om hvordan dere går fram. Vår planlagte pergola, på en yttervegg, skal knyttes sammen med terrassen på hovedhuset. Når jeg ser bildene her, fant jeg løsningen for hvordan det skal gjøres.
      Jeg har både steinblokker, 2 stk. John Deere, 1 stk. Kobelco gravemaskin og 1 stk. handyman 🙂 Skal vise mannen bildene her, og håper han blir like inspirert.

      1. Så hyggelig kommentar! 🙂
        Vi har det ganske likt vi da. Med steinblokker, 2 stk. John Deere, 1 stk. gravemaskin og 1 stk. handyman. 🙂🙂🙂
        Masse lykke til med deres prosjekt. Og send gjerne bilder, det er sååå hyggelig og inspirerende.
        Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg