En vogn full av roser

Ja-ja… Etter mye om og men, frem og tilbake, ble jeg til slutt enig med meg selv.
Rosene skulle nå plantes i den gamle hestekjærra… I hvertfall i sommer…

Rosene er ikke “hageroser” men “inneroser” som ikke er ment for norske vintere, men som kan klare seg om de plantes lunt. Nå vet jeg ikke helt om det vil kalles en lun plassering i den vogna – så noen store tanker om at de skal klare seg der – har jeg derfor ikke.

Men hvis de blir stående i pottene sine, er de dødsdømt, her hjemme hos “tante grusom”!

 

I vognen la jeg først en plastikduk, som jeg skjærte hull i, slik at vannet  kan renne ut.
Deretter fylte jeg i plantejord og kugjødsel (men det skulle kanskje vært hønsegjødsel?).

Sammen med rosene plantet jeg 10 stk rosa hengepelargonia langs kantene, og en eføy i hvert av hjørnene. Så meningen er nå at de skal henge dekorativt ut over kantene… :-))

Så da gjenstår det å se om vognen vil “bugne” av frodige blomstrene utover sommeren.

Jeg skal i hvertfall prøve å være pliktoppfyllende med vanning og gjødsling…
Hvis noen med litt mer grønne fingre enn meg har noen tips eller råd å komme med – tas de imot med en STOR takk!

Ønsker deg en fin kveld og en strålende 17. mai feiring!




10 kommentarer
    1. Hei og gratulerer med dagen:)) Vet du.. den vogna som den står der mot skogkanten med masse vakre blomster i, ser helt fortryllende ut! ENDA vakrere enn jeg klarte å forestille meg det i hodet;)
      Dette kan du!! Nå håper jeg det vil bugne i vogna, og at det ikke fryser som du sier i vinter.. men du kan jo bare flytte vogna da Line.. til inne i garasjen eller noe?(hvor det er litt lunere enn ute om vinteren ?! )
      Ååå.. du er søt da! Savner bloggen min.. det var utrolig koselig å høre. Ja, kanskje vi skulla ha jobbet sammen om en idè når det gjelder hage du. Hihi.. hadde vært noe. Jepp. Kan absolutt tenke meg du har drivkraft i hagen ja. Har jo sett bilder av alt du gjør! Wow. For en energi.. for en lyst til å holde på! Jeg er ivertfall imponert. Skulle gjerne hatt et lite snev av den gitt:o)
      Nå venter jeg bare på noen soldager så jeg kan starte på hageplanen min jeg da. Har skrevet ned en hel haug planter allerede.. og skal “diskutere” dem med et gartneri/planteskole i nærheten her før jeg går igang. Kommer nok til å satse på noen H4 planter også.. bare for moro skyld.. for å se om det går. Magnoliaen min for eksempel.. tror jeg er ganske alene om den her i bygda. Og den blomstrer jo!!:))
      Stolt ja?! Jepp:)
      Gode klemmer fra Line

    2. Vakker vogn. Det går nok bra skal du se 😉
      Jeg har ingen grønne fingre(muligens en halv lillefinger…)men har ei venninne som er utdannet gartner, og hun sier kugjødsel er toppen! Så du har sikkert gjort det riktige.
      God feiring i morgen!

    3. Dette ble aldeles nydeligt,kuskit skulle gå helt fint,det fungerer iallefall hos oss:))
      Jeg tror fortsatt det er gode muligheter for rosene dine i vinter,bare husk å legge over litt granbar.
      Dessutenvil slike små roser utvikle normal størrelse etter ett år eller to ute;iallefall om dei står lunt.Grunnen til at enkelte inneplanter er små er fordi dei er behandlet med veksthemmende midler.Imin hage har jeg en tuhja på en meter men den var kjøpt som et bittelite juletre med julepynt på for noen år siden,da stod den i vinduskarmen hele vinteren og så plantet vi den ut om våren:))

    4. åh…det ble jo virkelig vakkert. Og ikke døm dem nå. For potteroser kan faktisk være sterkere enn vanlige hageroser. Utrolig hva de tåler.
      Så who knowes. Plutselig spretter de opp igjen til neste år;))
      Og den vogna…jatakk!!
      Ha en nydelig 17 mai i morgen, og nyt synet av well done job!
      Klem Janne

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg