Hestekjærra ferdig restaurert

Den siste uken har min kjære restaurerings-mann jobbet med hestekjærra – eller “møkkakjærra” som jeg ble informert om at den ble kalt her på “landet” 🙂

De som har sett tidligere inlegg, husker kanskje hvordan den så ut…

Dette bilde er fra i fjor sommer, med vognen full av roser og Pelargonia.
Vakkert – ikke sant!

Nå i våres så trallen slik ut…

Ikke rart at Jarle klør seg i hue, når han får beskjed om at jeg VELDIG, VELDIG gjerne vil at han skal reparere den…

Men jeg tror han la opp en plan, for han gikk i gang med liv og lyst!!!

Ny bunn måtte lages…
Og fresing matte til for å få dette til å passe sammen.

Så var det “skrinet med det rare i” – det som Jarle ALDRI noen gang trodde han skulle få bruk for.  En gammel, rusten verktøykasse full av veldig gamle og rustne skruer og spiker…

Så måtte jeg bidra litt…

Jarle har nemlig fått for seg at det er veldig viktig at vi gjør ting i sammen! Derfor måtte jeg gjøre litt, jeg også…

Her har undertegnede fått i oppdrag å skru sammen kassen som skal holde på jorden, slik at de gamle ytterkarmene ikke blir mer ødelagt av tyngden og fuktig jord….
Og sjekk “bukken” – den krakken – som tidligere manglet. her har mannen vært på tyveritukt i skjulet til svigerfar (heretter kalt reservedelslageret), og funnet en gammel planke, som nå får jobben som krakk 🙂

Husfrua sveiser!!! For det er selvfølgelig lov til å jukse litt… Gamle naglehoder blir nå sveiset fast til beslaget , for å beholde den gamle “looken” Men i virkeligheten skjuler beslaget  noen  lange skruer anno 2012 !

Her er baklemmen ferdig. Den er laget av bord fra “reservedelslageret” til svigerfar. De gamle beslagene har kommet på plass igjen. Her brukte Jarle en håndsag for å “raspe” kantene slik at de ser gamle og slitte ut…

 

Her skrur han litt også…

Nå har vognen blitt hel, og kledd med en innvendig kasse – klar til å settes i sammen med resten av kjærra…

Her montere boltene fast i akselen.

Flink mann jeg har… Som har brukt maaaange timer på å fikse kjærra!

Her er den innvendige kassa tatt ut for at boltene skulle treffe rett sted på akselene.

Tada!!!

Ferdig restaurert hestekjærre – eller møkkakjærre – klar til å motta mange blomster, slik at vi i mange år fremover kan glede oss over dette. Ekstra artig at materialene som ble brukt, stort sett er gamle planker vi fant i vedskjulet.

Tusen takk min kjære, for at du er så snill å hjelper meg med alt jeg ber om!

Og pappa… Vi skal sette i stand vedskjulet igjen! :-)) Hi-hi… (Jarle sier at det kan bli fint med et vindu i det hullet i veggen…)

10 kommentarer
    1. Åh så hærli å se ei slik bli restaurert <3
      Har noe gammelt diverse til hest I kjelleren av løa til gamle naboen som eg har lengtet etter å få restaurert siden eg var liten, men min far kom aldri så lang pga ham alltid jobba med noe annet :-p
      Etter eg fikk egen hest på videregående så skulle han ut i skauen å finne to gode emner til å lage nye drag av, men ble aldri til at det ble gjort. Så nå er eg i full gang med å bli sjøl lærd nok til å få fart i saker og ting selv rett og slett 😀

    2. Ragnar: Takker så mye til dere begge! Han har jammen vært flink, og jeg er VELDIG stolt av min “handyman”! Så, Ragnar… Ta på deg arbeidstøyet og gjør som Marit ber deg om. Du er nok ganske så “handy” du også…
      God helg til dere begge og god klem fra Line

    3. fruensvilje: Tusen takk! Så synd at du ikke får ta ut de gamle tingene da… Kjærra vår har stått ute i mange år. Og vi gleder oss over den hver gang vi ser den. Nei, du får si til mannen din at ting bortstuet inne har man jo ingen glede av, og hva skal man egentlig med de da? 🙂
      He-he… Nå blir det “liv i leieren” deres tenker jeg…
      Neida… Alle gjør jo som man vil – og det er det som er så fint!
      God helg og klem fra Line

    4. Ekstremt bra Jarle …. og Line som vel har stått for masdinga + litt til ( Samme sier kjærringa som er gør-missunnelig for at du har en sånn “Handyman”——-

    5. Flinke dere altså! Så koselig at dere gjør ting sammen da, mannen din har forstått det han, hi hi.. Tenker kjerra blir fin med blomster oppi denne sommeren også, ha en fin fredag! Klem 🙂

    6. Jammen har dere vært flinke,kjerra ble kjempefin:)Det finnes massevis av gamle ting på gården vår, men så har vi det normalt ganske vått gjennom sommeren og da får jeg beskjed om att det bare vil bli ødelagt om jeg tar det ut:(Du får nyte hestevogna for oss begge du:))

    7. Hvor flink dere har vært 🙂 Godt å ha en sånn handymann 🙂 Men må si du er ei handywoman også da :-)) Flott resultat ble det :-)) Godt jobba :-))
      -klem May Bente-

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg