Kanting med betongstein og skifer

Siden vi sakte men sikkert nærmer oss 50-åra er planen å gjøre hverdagen og vedlikeholdet av hagen noe enklere (siden vi allerede nå har begynt å få “gammelmanns-lyder” les: “stønner” når vi reiser oss opp, stive og støle, etter pausene).

Så en av tingene vi prøver på, er å slippe å gå med kantklipperen mer enn nødvendig. Derfor har vi nå lagt belegningsstein langs kantene i deler av hagen.

Vel… “Vi” er det kanskje ikke riktig å si her, siden jeg ikke har tatt i en eneste stein…

Men Jarle derimot…

Han har jobbet som en helt!  De siste dagene har han lagt på knea i hagen og vært stein-legger, mens jeg har kost meg med å  plante og lage nytt “miljø” i skogkanten.

Vi ble enig om at kantsteiner ville være praktisk ved gressklipping. Jeg skal altså nå slippe å gå med kantklipperen. Og det er fint! For da får jeg jo mer tid til ” å lukte på blommorna”.

Her er det ferdig langs muren…

Så skal han fortsette til venstre for trappen…

Og da startet diskusjonen…
Tror du ikke den mannen forlangte at jeg skulle fjerne plantene i bedet langs fjellet.

Selv om jeg prøvde etter beste evne å få han til å legge kantsteinene utenfor blomsterbedet, fikk jeg til svar at det var det dummeste han hadde hørt. Han skulle visst legge steinene slik at buene passet til hverandre både i sving og i høyden. Så beskjeden var klar: Plantene måtte opp! Enten av meg, eller av han.

Og da var det bare å løpe å hente spaden.
For at han skulle spa opp de stakkars uskyldige plantene, det kunne jeg ikke gamble på at skulle gå bra.

Opp kom plantene og ned kom steinene.

Her foran trappen skal han legge en liten skiferplatting,

Skiferen som er brukt her er faktisk fra en tidligere vinterhage på Sykehuset i Fredrikstad. Blant annet skulle all skiferen den gang fjernes og kastes, og da var det godt at min pappa tok vare på skiferen, da de hadde jobben med å rive og fjerne den.
Skiferen lå først i hagen til mine foreldre, før de så bygde seg tre-veranda.. For oss er det godt å slippe å kjøpe og gode minner å bruke disse…

Et avbrekk med belegningsstein midt i buen, gjorde seg.

Og så ble det klart til at jeg skulle få sette plantene tilbake…

Den store Hostaen som sto på hjørne, ble med ett delt i tre, da det ikke var plass til den store klumpen på hjørnet igjen.
I midten står bronseblad, og helt innerst ved trappen står en liten duftjasmin.

Jeg håper virkelig at de har god nok plass til å trives, selv om bedet har blitt litt smalere.

Mens jeg plantet, fortsatte Jarle med steinen…

Området rundt bjørka har alltid vært et problemområde.
Gresset vokser høyt inntil treet, og jeg glemmer selvfølgelig stadig å klippe der. Det er jo i grunnen derfor det vokser seg høyt… 🙂 

Så startet jobben med å fylle på med jord. Og da ble jeg invitert med på laget igjen…

Nå skulle det spas og trilles jord… Pust, pes, sukk, stønn…

Og rakes og rakes…

Og til slutt så nytt gress og tromle over.

Etter mange, mange trillebor-lass med jord og raking og såing i stiv kuling, kunne vi fornøyde se oss ferdig og ønske regnet velkommen.

Det er jammen godt vi slipper den varmen som sommeren kan tilby. Det er jo mye bedre å jobbe i tykt tøy og med lue på!


#hage #belegningsstein #kantstein #skifer #vedlikeholdsfrihage

18 kommentarer
    1. For en fantastisk hage dere har. Virkelig inspirerende å lese om, og se alt dere får til i hagen deres:-)

    2. fruensvilje: Ja, Connie. Jarle er et funn! <3 Og vi har det så godt i sammen. Det er jeg veldig takknemlig for. Og hagen blir stadig bedre. Det tar tid, men vi får ta en dag av gangen, så blir det vel bra til slutt. 🙂

    3. Lisbeth Westrebø: Livet over? He-he… Nei vi satser på å bli kjempegamle i sammen. Men vi ønsker bare å slippe de tunge tingene etter hvert. Så kan vi bare gå å pusle og kose oss. Alle støttemurene skal være ferdig, og jord fylt på… Det blir nok bra tenker jeg. 🙂

    4. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Takk, for det. Og JA vi elsker å holde på. Vi har snakket om det gang på gang. Hva om vi ikke hadde denne plassen, og bodde på en plass uten hage! Tror vi hadde blitt sprø…
      Men på en annen side, da hadde vi vel kanskje gjort noe annet. 🙂

    5. natheless: Takk for det. Veldig kjekt for det som er ferdig.

      Her har vi så mange prosjekter som skal gjøres, at det er veldig fint å ha plasser som er “vedlikeholdsfrie” og at ting går enkelt. Da frigjør vi jo mer tid til å få skikk på villnisset.

    6. Men så flott det ble alt sammen. Vi gjorde en lignende prosess i varmen i fjor!!! Men vi har ikke store hagen, så mannen i huset fikset det på et par dager i ro og fred. Vi har mer igjen som trenger samme prosess, men det får komme siden. Godt med det som er gjort, så hagen er lettstelt! Kos deg videre i dine vakre omgivelser!

    7. Det er like vakkert over alt. Et godt team dere to. Ene dagen husvask utvendig, neste dag er det stenlegging. Gamle dere to ? Nei Line, det er dere ikke. Man holder kroppen i form når man er i aktivitet. Så stå på. Sett dere ikke ned og tro at livet er over.
      Hilsen en litt eldre dame.

    8. det er litt av en jobb dere har lagt ned i hagen og den blir bare bedre og bedre og bedre 🙂 og Jarle er jo et funn så flink som han er å stå på i hagen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg