Smijernslysthus med gulv av granitt

Alle hageelskere har vel opplevd å dra til et hagesenter, for så å komme hjem med mer enn hva man i utgangspunktet hadde tenkt til å kjøpe?
Det er i hvert fall en av mine store svakheter.
I fjor sommer for eksempel, var jeg nok litt over gjennomsnittet ivrig i et hagesenter, og må vel innrømme at handelen ble noe større enn jeg hadde tenkt. Men med stjerner i øynene kom jeg hjem og fortalte min kjære mann om vidunderet som skulle få plass i vår hage.
Og for å si det sånn – min mann delte vel ikke akkurat den samme entusiasmen som meg…

Her er vidunderet…


Selvfølgelig om spørsmålet… Og når har du tenkt til å sette opp dette? Med hensyn til alt det andre av prosjekter vi har på gang, var det vel ikke nå akkurat den beste tiden.
Selvfølgelig ville jeg jo plante det umiddelbart. Jeg hadde jo akkurat kjøpt det… (Det skal nevnes her at vi begge var hadde vært å sett på det tidligere, og at vi en gang skulle kjøpe det –  bare ikke akkurat da)

Men det var mye som skulle gjøres, så tiden for av sted. Vi fikk ikke tid til å sette det, opp, så da måtte vidunderet overvintre i skogkanten.

Men med ny sommer og ny giv, kom endelig den store dagen.

Vidunderet, ble gravd opp, og fraktet til sitt nye hjem…

Siden jeg ikke hadde målt størrelsen på det, måtte vi sette det i sammen, før vi kunne lage malen til gulvet.

Så startet gravingen…

Bunnen til pottene fjernet før plantingen…

Så la vi opp rør til strømkablene, for vidunderet mål jo skinne i mørket også…

Det skal bli en spot  som skal lyse opp hvert hjørne…

Så ble lysthuset fylt med flis, og granittstein lagt rundt kanten…

SONY DSC

Inne i lysthuset la vi smågatestein…

Disse ble lagt i bue-formasjon…

Det var ikke alltid like lett å få steinene til å passe, så da var det godt å ha en mann som kan dele dem…

Så var gulvet ferdig steinlagt…

Da var det til slutt å ha i flis mellom steinene, fylle på og rette av med jord rundt lysthuset. Og selvfølgelig så  på nytt…

Så ble mannen min elektriker…

(gjør oppmerksom på at anlegget er 12V, noe som gjør at alle har lov til å legge det)

Så kom mørket…

Og nå står vidunderet å skinner hver eneste kveld.

Strålende fornøyd med at lysthuset endelig er på plass, gjør at jeg kan leve på denne lykkefølelsen, når vi nå holder på med et nytt og kjempekjedelig, men veldig nødvendig prosjekt, . Nå har vi gravd opp bakken opp til huset, for å legge nye masser, slik at veien ikke forsvinner hver gang det kommer kraftig regn. Og det er så kjeeeeedelig… Mye morsommere å være i hagen.

Med ønske om en fin helg…

#hage #lysthus #smijernslystus #smågatestein #granittstein #hagebelysning

 

5 kommentarer
    1. du må ha den finaste hagen i distriktet ) noe så vakkert,ja den lykkefølelsen kan du leve på lenge ,flinke er dere virkelig.Skikkelig vei opp til huset er viktig,kjempeviktig så du får ta den også hi hi

    2. Jiiisesss!
      Tar av meg hatten, river mitt hår og bøyer meg i støvet for hva dere utfører!!!
      Har du sett på makan så flott!! Ja, dere er bare utrolige til å få til det meste!
      Nå kan du bare bytte navn til “Prakthagen på landet”
      Synd dere ikke rakk en tur på hytta før ferien var slutt…..
      Da kunne jeg og Henrik hatt en romantisk kveld i det lysthuset før vi stjal med oss den gasspeisen hjem 😉 Neste år… 🙂
      Utrolig flott Line og Jarle!!!
      Klemmer <3

    3. Noe så kjempelekkert! Dere er så flinke til å få det til. Joda, her holdes det også på, men med mer kjedelige greier. Mannen har vasket og spylt huset i dag, og gjett hvem så måtte pusse vinduer etterpå. Ellers går det i luking og klipping av busker om dagen. Mye ugress etter ferien og vi skal male muren ved terrassen, så buskene må vekk. Men så gøy det er når det er klart. Kos deg videre i den gryende høst!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg