Fjerning av fjell.

Så enkelt at selv mor kan klare det! :-)) 

På grunn av en fjellknaus ble trappa fra verandaen bygget på skrå. Dette har irritert meg siden dag en! Og til slutt var det nok.
Fjellknausen skulle bort, slik at vi kan få en ny rett trapp!

Først måtte trappa rives…

Her er vi nesten ferdig med å rive første del.
Og nå begynner morroa!
For nå skal vi fjerne den fjellknausen på høyre side…

Dette trenger man:
Kilsett som består av 2 blekker og en kile.
(Vi har valgt 25mm kilsett siden vi skal ha bort ganske mye)
Bor og bormaskin. (Det beste er å bruke bor som er 1 mm mindre enn kilsettet. Derfor bruker vi 24 mm bor)
Fett (Brukes til å dyppe kilen i før man setter den ned i blekkene) Veldig viktig!!!

Så er vi igang. Og frua borer… :-))
Vi har 3 stk kilsett, og borer derfor 3 hull med ca 15 cm mellomrom.
Det er fint om man klarer å “se” hvordan fjellet går, sier de som kan det!

Fjern mest mulig av borstøvet i hullet før du slipper blekkene ned i hullene.
Så blir kilen dyppet i fett og banket ned mellom blekkene.

Så slår man… i serie, først på den ene, så den andre, og så den tredje.
Slå helt til man hører at kilen har “stagnert”.

Så venter man…
Ca 10 min, før du slår igjen – i serie.

Så skjer det noe…
Fjellet begynte å knitre! Kjempespennede! :-))

Så sprakk det!

WOW! Helt utrolig!

Første biten er borte!

Nå gjenstår det mange flere runder – men dette er kjempe-gøy!   Ihvertfall enda…

Ha en fin-fin kveld.

PS… Jeg anbefaler en større borhammer, for det er boringen som tar lengst tid.

6 kommentarer
    1. Tor Gunnar Leren: De er kjøpt hos Diamantboring i Fredrikstad. De er litt dyre, (tror det var ca kr. 400,- pr sett i, men de er håndsmidd og holder seg lenge. Det finnes flere størrelser av kiler. Mener å huske at vi har 25 mm.
      Line

    2. Hei Jeg ser at dere er drevene med å kile fjell, lurer på hvor dere har fått kjøpt kjilesettet.
      mvh
      Tor Gunnar

    3. Gleder meg til å se. Ja, nå har vi sett på valper fra en god familie (og da mener jeg ikke god stamtavle, men gode/snille eiere). Det blir en setter, for mannen jakter. Han har hatt noen års opphold både fordi han ikke har hatt hund, og fordi barna har vært små. Men nå savner han veldig en turkamerat, og å jakte. Dessuten har vi jo bare èn liten i familien nå..toåring. Og det ender der når det gjelder barn :))
      Men vi har hatt familieråd når det gjelder hund. Minstemor gråt da vi satte henne i bilen igjen etter å ha sett valpene. Hun sa ” jeg vil kose hunden” 😉 Mens eldstemor er redd hunder, så gjør vi faktisk dette litt for hennes skyld også. Selv om det ikke virker så snilt nå, så håper jeg veldig på at hun kommer over fobien med egen hund. Det er så viktig å være litt dyrevant..og det er min store sorg at barna ikke har fått oppleve hvor fint det er å ha husdyr å kose med og ta ansvar for.
      Valpene er leveringsklare om en uke faktisk 🙂
      God lørdag:))
      Klem fra Line

    4. Ja, dette er jammen gøy dere! Men det gikk ikke så lett som jeg trodde – videre…
      Et av kilesettene satt dønn fast! Og da var det bare å prøve å pigge det løst.
      Fikk lånt meg en større borhammer enn den jeg har selv -(ja, for den er min! Selger verktøy jeg vet dere… Og er skikkelig verktøyfrik!) Nå går det unna- med større borhammer!!!
      Og trappa – håper jeg er ferdig i løpet av neste uke! :-))
      Ha en riktig god helg!
      Klem fra Line

    5. Nei, dette har jeg aldri sett før. Ser jo skikkelig morsomt ut dette. Ja…hvis en ikke har altfor mye å ta bort da. Ellers blir det vel bare hærk!! :o)
      Nå er jeg spent på hvordan dette gikk. Skal det bygges ny trapp i år ?
      God klem fra Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg